Na szczycie „Monte Tomato” w Sile

0
51

Pomidor to warzywo, które zdominowało polskie szklarnie. W październiku firma Monsanto – właściciel marki De Ruiter oraz firmy partnerskie: Grupa Mularski, Grupa Producentów Rozsad Krasoń, Haifa i Sanit-Gobain Cultilene zaprosiły czołowych producentów tego warzywa na konferencję pomidorową zorganizowaną w Sile k. Olsztyna.

Uczestników spotkania powitał Franky van Looveren wraz z polskim zespołem De Ruiter: dr Martą Repelewicz-Szybkowską, Mateuszem Plutą, Anną Wojciechowską i dr Katarzyną Tykarską-Duchovską. Prelegent poruszył zagadnienie najważniejszych trendów konsumenckich w północnej Europie do których zaliczył: ● wzrost zainteresowania zdrową żywnością, ● przywiązywanie większej uwagi do walorów smakowych produktów spożywczych ● poszukiwanie produktów pochodzących ze zrównoważonych upraw.

Wspomniane trendy zdaniem F. van Looverena wpływają na ofertę sklepów – również na asortyment pomidorów. Zauważalny jest np. wzrost sprzedaży tzw. specjałów tj. pomidorów mniejszych, smaczniejszych oferowanych często jako zdrowe przekąski.

Zwiększa się również różnorodność na półkach sklepowych. Zmienia się struktura spożycia oraz produkcji pomidorów w Europie, nie obserwuje się natomiast zwiększenie ich konsumpcji. W Holandii w 2017 r. 40% powierzchni uprawy pomidora stanowiły odmiany specjalne. W tym segmencie oferta marki De Ruiter jest bardzo szeroka. Z pomidorów typu cherry o kulistych, czerwonych owocach prelegent polecał m.in. odmiany: Favorita F1 (owoce o masie 10–25 g do zbioru luzem), Conchita F1 (owoc 15–25 g, do zbioru w gronach lub luzem), DR0607TC F1 (owoc 10–20 g, do zbioru w gronach lub luzem), DRC 564 F1 (owoc 15–20 g, do zbioru w gronach lub luzem). Ciekawymi propozycjami odmian koktajlowych były czerwonowoocowe: Flavorino F1 (owoc 30–40 g do zbioru w gronach lub luzem), Kierano F1 (owoc 35–40 g, do zbioru w gronach ) i Timotion F1 (owoc 40–45 g do zbioru w gronach) oraz pomarańczowoowocowy Orangino F1 (owoc 35–45 g, do zbioru luzem). Specjalista zwracał także uwagę na odmiany innego typu o żółtym i pomarańczowym zabarwieniu owoców.

Kolejny prelegent, Wilko Kamerling reprezentujący markę De Ruiter, mówił o powodach szczepienia pomidorów i kryteriach doboru podkładek. Zdaniem W. Kamerlinga przy wyborze podkładki należy wziąć pod uwagę ● klimat w szklarni, ● długość cyklu uprawy, ● wigor odmiany szlachetnej, ● preferencje ogrodnika. W ofercie podkładek De Ruiter prelegent wyróżnił odmiany o dużej sile wzrostu: DR0141TX F1 i Maxifort F1. Zaprezentował ponadto wyniki prowadzonych w Polsce doświadczeń nad plonowaniem gronowej odmiany Merlice F1 i malinowej Tomimaru Muchoo F1 na obydwu podkładkach. Bez względu na odmianę większy plon uzyskano na podkładce DR0141TX F1.

Marco Molenaar z firmy Haifa zwrócił uwagę uczestniczących w spotkaniu producentów pomidorów na żywienie roślin azotem w formie amonowej. Prelegent podkreślał, że ta forma azotu jest bezpośrednio dostępna dla roślin, obniża pH w macie, pobudza wzrost wegetatywny, ponadto nie wykrywa się jej w przelewie co oznacza, że jest w całości pobierana przez rośliny. Stosowanie zbyt dużych dawek azotu amonowego zdaniem specjalisty może skutkować osłabieniem ścian komórkowych roślin i gorszym pobieraniem potasu, wapnia i magnezu. Może prowadzić również do nadmiernego obniżenia pH w ryzosferze, a w efekcie do uszkodzenia młodych korzeni i pogorszenia struktury wełny mineralnej. Żywienie tą formą azotu wpływa również na zawartość wapnia w roślinach. W doświadczeniach nad wpływem nawożenia pomidorów różnymi dawkami azotu amonowego stwierdzono, że zawartość wapnia w młodych liściach jest najwyższa w przypadku zastosowania pożywki o zawierającą 1,05 mmol azotu amonowego. Przy wyższych, jak i niższych dawkach tego składnika pokarmowego zawartość wapnia w młodych liściach była mniejsza.

Tomasz Badzian z firmy Saint-Gobain Cultilene przedstawił historię ogrodnictwa szklarniowego w Polsce i perspektywy jego dalszego rozwoju. Prelegent zwrócił uwagę na prognozowany rozwój dwóch kanałów dystrybucji warzyw szklarniowych, z których pierwszy to supermarkety, a drugi to lokalna produkcja dla lokalnych odbiorców (ang. local to local). Jako perspektywę wskazał również dążenie do ograniczenia negatywnego wpływu upraw na środowisko, pozyskiwanie energii z nowych źródeł, rozpowszechnienie produkcji całorocznej z doświetlaniem i dalsze zwiększanie wydajności. Wojciech Juńczyk informował natomiast o korzyściach płynących ze stosowania szkła dyfuzyjnego, którego firma Saint Gobain-Cultilene jest producentem.

O projekcie Grupy Mularski polegającym na konsolidacji rynku pomidorów w Polsce mówił Roman Czernicki.

Marcin Krasoń i Andrzej Szymański zaprezentowali ofertę Grupy Producentów Rozsad Krasoń dla sektora szklarniowego, przedstawili również wiele ciekawych informacji na temat struktury sprzedaży rozsad z tego segmentu. Prelegenci przybliżyli również szczegóły projektu Kisiele – tj. nowej inwestycji Grupy obejmującej 7,5-hektarową szklarnię, hartownik typu Cabrio o powierzchni 1,6 ha oraz halę techniczną (11, tys. m2).

Podczas spotkania przedstawiciele firmy Monsanto uhonorowali dyplomami producentów, którzy od lat uprawiają w swoich szklarniach odmiany De Ruiter.

Tekst i fot. Aleksandra Czerwińska-Nowak

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Proszę podać swoje imię