Ogromne starty na unijnym rynku to wynik wprowadzonego przez Białoruś embarga. Freshfel Europe wzywa o wsparcie dla sektora warzyw i owoców w obliczu wprowadzonych zakazów. Z jakimi stratami muszą liczyć się kraje w UE?
Nie jest tajemnicą, że nałożone na UE i wiele innych krajów świata embargo wiąże się ze stratami wywołanymi brakiem możliwości eksportu warzyw i owoców. Wprowadzone 1 stycznia 2022 roku zakazy miały utrzymać się przez 6 miesięcy, jednak jak podaje Freshfel Europe, prawdopodobnie utrzymają się znacznie dłużej, co nie pozostanie bez wpływu na eksport świeżych produktów w UE.
Warto zauważyć, że od 2014 roku wywarty przez embarga roczny wpływ na europejskie świeże produkty wynosi blisko 3 miliardy euro – podaje organizacja. Dołączenie Białorusi do listy krajów objętych zakazem tylko potęguje powyższe straty.
[…]Niestety, sektor świeżych produktów zbyt często jest kartą przetargową w sporach geopolitycznych, takich jak rosyjskie embargo, zamknięcie rynku w Algierii, działania odwetowe USA w innych sporach handlowych, a teraz Białoruś.[…]
Problem jest poważny – rocznie eksportowano na Białoruś od 400 tys. do 500 tys. ton. Kto cierpi najbardziej? Oczywiście polscy producenci, których wkład wynosił 60% eksportu UE, czyli 300 tys. ton. Jednak nie tylko nasz kraj mierzy się z następstwami embarga. Pozostali dostawcy, czy to Hiszpania (60 tys. ton), Belgia (35 tys. ton), Holandia (30 tys. ton), Grecja (15 tys. ton), czy Włochy (10 tys. ton) również okażą się stratni.
Wyłączając eksport do Wielkiej Brytanii, Białoruś jest drugim miejscem docelowym dla świeżych produktów z UE i stanowi ponad 10% eksportu UE. To ograniczenie może mieć znaczący wpływ na rynek UE, wywołać efekt bumerangu na kilku rynkach, z pewnymi znacznymi wahaniami cen niektórych odmian – mówi Philippe Binard, Generalny Delegat Freshfel Europe.
Liczby mówią same za siebie – straty będą i to duże. Jak temu zaradzić? Freshfel Europe wzywa do wspierania wszystkich dotkniętych embargiem bezpośrednio lub pośrednio poprzez wzmożony monitoring, a także do udzielenia pomocy rynkowej europejskim rolnikom oraz działań promocyjnych. Wskazuje, że bardzo ważnym aspektem jest wznowienie wysiłków na rzecz otwarcia się na nowe rynki.
[…]Dodatkowe środki na działania promocyjne dotyczące sektora owoców i warzyw, finansowane z wyjątkowego budżetu kryzysowego UE, byłyby atutem podtrzymującym konsumpcję w UE, wraz ze wznowionymi wysiłkami na rzecz otwarcia się na nowe rynki, w szczególności w sąsiedztwie UE (np. Turcja, Bałkany, Afryka Północna), ale także w Azji, Afryce czy obu Amerykach.[…]
Sektor świeżych owoców i warzyw jest niezbędny, ale także bardzo wrażliwy, jeśli chodzi o ceny. Spory polityczne negatywnie na niego wpływają. Ma ograniczone możliwości radzenia sobie z tego typu problemami, pozostają one poza jego kontrolą. Z tego względu wsparcie jest nadzwyczaj ważne.
Źródło: https://freshfel.org/