Opony rolnicze. Co należy wiedzieć?

ciagnik z opryskiwacze na polu cebulu

Praca w rolnictwie nie ogranicza się do wykonywania jednej czynności. Niejednokrotnie musimy podołać przeróżnym, zazwyczaj dość ciężkim, zadaniom. Niewątpliwie jednym z czynników, który ułatwia nam codzienne obowiązki jest odpowiedni dobór opon do ciągnika rolniczego. Niemniej, szeroka gama produktów na rynku nie ułatwia nam tego wyboru. Na co więc zwracać uwagę?

Rolnictwo wiąże się z wieloma wyzwaniami, które w większości przypadków sprowadzają się do wykorzystania nieodłącznej nam maszyny rolniczej, czyli rzecz jasna ciągnika. W zależności od zapotrzebowania, pracę znacznie może ułatwić nam odpowiedni dobór opon. Niemniej, ofert na rynku jest mnóstwo a wybór konkretnej może przyprawić nas o ból głowy. Jak więc dopasować rodzaj opony do poszczególnych zadań?

Zacznijmy od podziału względem charakteru prac, które będzie wykonywał ciągnik. W przypadku, w którym planujemy wykorzystywać maszynę na terenie leśnym, naszym wyborem powinny stać się opony posiadające wysoką ilość płócien. Liczne przeszkody w postaci wystających, ostrych korzeni czy innych tego typu „niespodzianek” mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie. Im więcej warstw posiada dana opona, tym lepiej sprawdzi się w lesie. Oszczędzi nam przykrego problemu i zapewni szybką a co ważniejsze, bezpieczną pracę. Wybierając opony do tego typu zadań możemy skupić się na oponach typu diagonalnego, które charakteryzują się wielowarstwową budową i wysoką odpornością na uszkodzenia. Nie sprawdzą się jednak tak dobrze przy uprawach, gdyż zastosowanie w nich niższego ciśnienia może wywołać odkształcenia i wpłynąć na większy stopień ugniatania gleby. Ich prawidłowe działania osiągane jest przy dość wysokim ciśnieniu.

Przechodząc dalej, najbardziej popularnym typem opon są te, które wykorzystujemy przy uprawach. Tego typu prace będą znacznie bardziej przyjemne, jeśli zdecydujemy się na opony radialne. Co oznacza ten termin? Chodzi tutaj głównie o powierzchnię gleby, z którą styka się opona. W tym przypadku jest ona dość spora, co jest zasługą możliwości zastosowania niższego ciśnienia. Przekłada się to na mniejsze ugniatanie gleby i większe możliwości trakcyjne. Tym sposobem maksymalizujemy również siłę uciągu ciągnika. Podsumowując, niepodważalnymi zaletami tego typu opon jest możliwość jazdy na obniżonym ciśnieniu, co umożliwia wzmocnione czoło opon, a także ich wysoka przyczepność. Zapewniają zarówno mniejszy opór toczenia, jak i lepsze parametry jezdne. Większość nowych ciągników jest wyposażona właśnie w te opony. Ich koszt jest większy względem opon diagonalnych i są one mniej odporne na uszkodzenia, niemniej, przy większym areale odpłacą się mniejszym zużyciem paliwa i sprawniejszą pracą.

Mówiąc o oponach radialnych możemy również wyodrębnić opony międzyrzędowe. Możemy je kojarzyć z tego względu, że najczęściej występują w wąskiej i zarazem wysokiej formie. Przysłużą się z pewnością do upraw międzyrzędowych na wzgląd bezproblemowego i szybkiego przemieszczania się w międzyrzędziach. Zapewniają ciągnikowi wysoką stabilność i pozwolą na jazdę przy obniżonym ciśnieniu bez niekontrolowanego odkształcania i ugniatania gleby, co mogłoby wywołać efekty podobne do tych, które widzimy, gdy roślina zmaga się z niedoborem składników pokarmowych. Nadzwyczaj ważne okazują się właśnie przy uprawie warzyw, gdzie wymienione czynniki są kluczowe. Dotyczy to również upraw tunelowych, gdzie możliwości poruszania się są znacznie ograniczone.

Na zakończenie opony przeznaczone do transportu. Jakie opony wybrać w tym przypadku? Najlepiej sprawdzą się opony szerokie, których czoło bieżnika będzie stykać się z nawierzchnią w jak największym stopniu. W rezultacie osiągniemy najlepsze przełożenie mocy ciągnika względem wykonywanej pracy, co pozwoli nam zminimalizować wykorzystanie maszyny, zużycie opon i paliwa.

W tym wszystkim należy mieć na względzie, że odpowiednie ciśnienie w oponach w zależności do wykonywanej pracy, pozwoli nam na uzyskanie lepszych warunków trakcyjnych, a dodatkowo obniży spalanie. Musimy jednak uważać, by nie było ono zbyt niskie, gdyż może skutkować to połamaniem klocków i rozszczelnieniem opony. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie spowoduje, że powierzchnia stykania się opony z nawierzchnią będzie niższa, przez co możliwości trakcyjne znacząco spadną. Dość często popełnianym błędem jest pompowanie opon do poziomu wskazanego przez producenta na boku opony. Wartości te są zazwyczaj zawyżone i służą jedynie przy montażu. Skąd więc wiedzieć, ile powietrza powinno trafić do opony? Służą do tego odpowiednie kalkulatory znajdujące się zazwyczaj na stronie producenta. Odpowiednie ciśnienie wydłuży również okres eksploatacji na wzgląd mniejszego zużycia bieżnika. W przypadku, w którym zużycie bieżnika osiągnie poziom 50%, zauważalne będą dość znaczące zmiany objawiające się w mniejszej trakcji oraz większym zużyciu paliwa, niezależnie od nawierzchni, po której się poruszamy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Wpisz swoje imię
Wpisz treść komentarza

Polityka Prywatności