Ustalone przez markety oraz społeczeństwo „normy jakościowe” już niejednokrotnie przyczyniły się do niemałych strat po stronie producentów. Uznanie zyskują bowiem tylko warzywa doskonałe… A co z całą resztą? Cała reszta jest niestety pomijana. Na uwagę zasługuje więc fakt, iż jedna z popularnych sieci marketów zdecydowała się na wprowadzenie specjalnej oferty…
Polskie warzywa niedoskonałe, czyli specjalny zestaw, w którym znajduje się marchew, seler oraz burak. Tyczy się to oczywiście produktów, które odbiegają od wspomnianych „norm jakościowych” i prezentują nieco inny kształt lub mają niewielkie wady skórki. Taką ofertę przedstawiła jedna z sieci marketów, mianowicie Lidl. Cena, którą możemy zobaczyć na sklepowej półce to 6,99 zł za 3 kilogramy, czyli 2,33 zł za kilogram.
To już nie pierwsza taka sytuacja, kiedy sieć promuje nieperfekcyjne warzywa. W przeszłości Lidl dwukrotnie wykupił od rolnika krzywe buraki, które ostatecznie zostały przez klientów przyjęte bardzo dobrze i udało się zapobiec ich zmarnowaniu. Klienci mieli możliwość sięgnąć po same nieregularne warzywa, jak i w drugiej odsłonie akcji – po ketchup z krzywych buraków. Tego typu kreatywne podejście do niedoskonałości warzyw, bardzo pomaga w ich promocji oraz zwalczaniu marnowania żywności z powodu niedoskonałego wyglądu – przekazywał Lidl już rok temu.
O ile często zdarza się, że wytykamy pewne działania marketów, takie jak import zagranicznych produktów w pełni sezonu na krajowe warzywa, tak tutaj należy się pochwała. Tak jak już wspominaliśmy, dość częstym zjawiskiem w ostatnim czasie jest surowa selekcja pod względem jakości. Konsumenci kierują się w stronę produktów o nieskazitelnym kształcie, które nie posiadają wad. Markety, podążając za owym trendem, odrzucają znaczącą część warzyw, co wiąże się ze stratami po stronie producentów…
Warto przy tym zauważyć, że warunki pogodowe oraz zwiększające się koszty produkcji mogą wpływać na jakość plonu. Czynniki te często wymagają dodatkowej pracy i niestety równie często okazują się zbyt drastyczne, by móc wyeliminować ich skutki. Uwzględniając fakt, że nie zawsze jest możliwe wyprodukowanie idealnych warzyw, promowanie tych niedoskonałych okazuje się bardzo istotne. Niestety, niewiele marketów podąża w tym kierunku.
W ramach podsumowania… Wsparcie producentów powinno opierać się na właśnie takich „akcjach”. Zyskują w nich wszyscy… Producent ma możliwość uniknięcia strat związanych z odrzuceniem jego produktów, natomiast konsument zyskuje produkt o tych samych właściwościach. Nie wspominając o aspekcie ograniczenia marnotrawstwa żywności. Niemniej, wszystko to nie może być akcją przeprowadzaną raz lub kilka razy w roku… Promowanie zarówno idealnych jak i niedoskonałych warzyw powinno być powszechne.
Źródło: lidl.pl