Funkcjonalność aplikacji na Platformie Usług Elektronicznych już niejednokrotnie została podważona. Nie inaczej jest i tym razem… Zainteresowani wsparciem tyczącym się wymiany pokryć dachowych zostali bowiem poinformowani o konieczności uzupełnienia złożonych wniosków. Warto jednak nadmienić, że wspominana aplikacja nie daje takiej możliwości…
W związku z sygnałami od wielkopolskich rolników oraz na wniosek Rady Powiatowej WIR w Jarocinie, Wielkopolska Izba Rolnicza w ostatnich dniach (8 grudnia) wystosowała pismo do Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Henryka Kowalczyka. Apel tyczy się podjęcia pilnych działań modernizacyjnych aplikacji do obsługi wniosków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na Platformie Usług Elektronicznych. Mianowicie wsparcia w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), które miało polegać na dopłatach do wymiany pokryć dachowych z materiałów szkodliwych dla zdrowia lub środowiska w gospodarstwach rolnych.
WIR informuje w owym apelu, że od kilku dni rolnicy, czyli wnioskodawcy tego działania, otrzymują z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa informacje o konieczności dokonania wielu uzupełnień w opracowanych wnioskach na wymianę dachów. Wszystko odbywa się za pośrednictwem komunikacji telefonicznej oraz SMS, jak również poczty elektronicznej. Niestety po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych nie ma żadnej możliwości dokonania korekty wniosku… Istnieją jedynie dwie opcje, mianowicie podgląd oraz wycofanie wniosku. Ze względu na restrykcyjne przepisy i konieczność dokonania uzupełnień w terminie 7 dni od odebrania wiadomości, WIR apeluje o pilne wdrożenie działań modernizacyjnych, które umożliwią wnioskodawcom dokonanie wskazanych uzupełnień i złożenie korekty wniosku.
W sytuacji, gdy nie uda się wdrożyć działań naprawczych, wielkopolski samorząd rolniczy proponuje wydłużenie powyższego terminu do czasu, kiedy Platforma Usług Elektronicznych zacznie działać prawidłowo. Kolejnym aspektem, na który WIR pragnie zwrócić uwagę, okazuje się kwestia uzyskania z archiwów Starostw Powiatowych zgłoszeń planowanych wymian pokryć dachowych, których dokonano dwa lub trzy lata temu. Uzyskanie tych dokumentów bywa bardzo czasochłonne i wnioskodawcy mogą nie uzyskać wymaganej w wezwaniu dokumentacji w wyżej wymienionym terminie. Ma to szczególne znaczenia w przypadku tylko jednokrotnego wezwania do uzupełnień.
Warto tutaj także przypomnieć o ubiegłych wydarzeniach. Producenci jeszcze niedawno zmagali się z trudem złożenia wniosków o pomoc dla rodzin. W tym przypadku powodem owych problemów również była nieprawidłowo działająca aplikacja. Co więcej, istotnym aspektem jest samo zakończenie naboru wniosków o wyżej opisywaną formę wsparcia, czyli wymianę pokryć dachowych. Oficjalnie miało to nastąpić 15 listopada. Wielu producentów gromadziło wymaganą dokumentację. Niestety… W ostatnim dniu zniknęła możliwość złożenia wniosku.
Czy w przypadku tak ważnych kwestii problem nie powinien być już dawno zażegnany?
Źródło: WIR