Światowa sytuacja na rynku cebuli

Zeszłoroczne zbiory były dobre w Europie i Ameryce Północnej, ale rozczarowujące m.in. w Chinach. Nastąpiła zmiana popytu cebuli na małe i średnie, które są zwykle poszukiwane przez detalistów. To często uniemożliwiało sprzedaż po wysokich cenach małej podaży cebuli większych kalibrów.

  • W Holandii po intensywnym okresie w pierwszej połowie sezonu sytuacja znów się uspokaja. Ceny u producenta są na podobnym poziomie do cen cebuli workowanej, a dla pakowaczy jest teraz bardzo cichy okres. Znawcy szacują, że co najmniej 30 procent aktualnych zapasów nie nadaje się do eksportu do odległych miejsc.
  • W północnych Włoszech wysiewa się obecnie pierwsze cebule na następny sezon letni; wydaje się jednak, że w tym roku będzie mniejszy areał cebuli niż zwykle. Ceny cebuli były w ostatnich dniach niskie i wahały się między 0,20 a 0,30 euro/kg. W wielu przypadkach produkty są dobrej jakości.
    Wciąż istnieje wiele wolumenów, zwłaszcza białej cebuli, ale te pozostaną niesprzedane ze względu na trudne warunki rynkowe. W przypadku towarów z chłodni przechowywanych i gotowych do załadunku ostatnio podawane ceny były następujące: 0,20-0,23 euro/kg dla cebuli białej, 0,20-0,22 euro/kg dla cebuli żółtej, 0,30 euro/kg dla cebuli czerwonej i 0,35 euro/kg do cebuli miedzianej, produktu niszowego na rynku włoskim.
  • Rynek cebuli w Hiszpanii charakteryzuje się stagnacją popytu i cenami, które nie odzwierciedlają niskich dostępnych ilości, jako że plony spadły o ponad 40 procent w 2020 roku. Eksport gwałtownie spadł od początku kryzysu związanego z koronawirusem. Na rynkach eksportowych cebula hiszpańska wyróżnia się dużymi rozmiarami, na które było zapotrzebowanie głównie w lokalach gastronomicznych. Pomimo wyraźnego spadku podaży niewiele się zmieniło ze względu na niski popyt, choć cena nieco wzrosła w porównaniu do miesięcy letnich. W normalnej sytuacji, ceny dużych cebul byłyby teraz bardzo wysokie, ponieważ są one dość rzadkie. Zwiększona sprzedaż detaliczna nie zrekompensowała tych strat.
    Inną przeszkodą, jaką napotkała cebula hiszpańska, jest silna konkurencja ze strony Holandii, zwłaszcza w przypadku średnich rozmiarów, których w tym roku jest więcej w Hiszpanii. Cebula holenderska zalała rynki i wywierała presję prawie wszędzie. Chociaż nie ma jeszcze dokładnych danych dotyczących areału cebuli dla tegorocznych zbiorów, które rozpoczynają się w kwietniu na najwcześniejszych obszarach Andaluzji, istnieje szansa, że nastąpi niewielki spadek. Ponadto na niektórych obszarach doszło do niewielkich opóźnień w sadzeniu wczesnej cebuli ze względu na przejście burzy Filomena na początku stycznia. We wrześniu i październiku pogoda była bardzo sucha i producenci w Andaluzji obawiali się, że nie wystarczy im wody na ich plantacje. Do tego należy dodać fakt, że w momencie sadzenia popyt nie był zbyt dobry, a sytuacja w tym zakresie pozostaje niepewna ze względu na skutki pandemii.
  • W Austrii sprzedaż produktów krajowych jest stabilna i zadowalająca. To samo dotyczy eksportu cebuli. Ceny w miejscu pochodzenia nie uległy zmianie i wahają się od 12 do 15 euro za 100 kg dla czystych, posortowanych towarów.
  • We Francji sytuacja na rynku francuskim jest w tej chwili dość standardowa. Sezon upłynął pod znakiem dużej ilości cebuli dużych rozmiarów. Oznacza to, że różnice w cenach między dużymi i małymi rozmiarami są czasami znaczące. Jakość jest dobra i ogólnie ceny pozostają stabilne przez cały sezon. W tym roku pojawił się również popyt z innych krajów, takich jak Hiszpania, gdzie zamówienia napływały w styczniu, a nie w lutym/marcu.
  • Niemiecki rynek cebuli jest obecnie wyjątkowo stabilny, z dobrymi cenami i podobnymi poziomami sprzedaży. Obecnie ceny wahają się od 200 do 240 euro za tonę dla rozmiarów 40-70 mm. Producenci obawiają się jakości przechowywanych zapasów w nadchodzących miesiącach.
  • Sezon cebulowy w Peru zakończy się w połowie lutego, a wolumeny są obecnie niskie. To był dość burzliwy sezon, z wyzwaniami związanymi z pracą w warunkach koronawirusa, który odcisnął piętno na ogólnych plonach i protestach oraz blokadach drogowych, powodując opóźnienia i straty produktów. Mimo wszystko sezon był dobry. Przez cały sezon panował silny rynek, częściowo z powodu ogólnie niższych plonów, a częściowo z powodu pandemii, która pobudziła popyt na cebulę. Ceny pozostawały stabilne przez cały sezon (głównym rynkiem eksportowym są Stany Zjednoczone). Nowa kampania rozpocznie się między czerwcem a lipcem, a obecnie trwają siewy cebuli na nowy sezon. Producenci nadzieję, że w przyszłym roku będą podobne wolumeny, aby zapewnić mocny rynek.
  • Zbiory cebuli w Australii są w pełni. Jak informuje Onions Australia perspektywy sezonu są bardzo dobre. Jakość i plony są wysokie, a hodowcy, szczególnie w Australii Południowej i Tasmanii, nie mogą się doczekać dobrego sezonu. 
  • Amerykańscy hodowcy nie mają powodów do narzekania na podaż cebuli, zwłaszcza biorąc pod uwagę tegoroczne anormalne okoliczności w wyniku koronawirusa. Obecnie dostępne zasoby pochodzą z północnego zachodu, środkowego zachodu, wschodnich stanów i wschodniej Kanady. W międzyczasie Meksyk również jest w toku z perspektywą na dobre zbiory. Ten kraj może stać się niezwykłym konkurentem dla amerykańskich hodowców. W tym tygodniu Meksyk zaczął już dostarczać pierwsze czerwone i żółte cebule.
  • Większość eksportu chińskiej czerwonej cebuli trafia do Korei Południowej i Japonii. Ceny są o 70-80 procent wyższe niż normalnie. W ostatnich dniach ceny dalej wzrosły, przed chińskim Nowym Rokiem 12 lutego. Niewielka ilość obranej cebuli jest przeznaczona na rynek europejski, ale wysokie koszty transportu i dobre zbiory w Europie zmniejszyły ten popyt. Koniec zastoju indyjskiego eksportu nie odbił się jeszcze na chińskim rynku.

Źródło: Freshplaza

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Wpisz swoje imię
Wpisz treść komentarza

Polityka Prywatności