Trendy na rynku sałat

Wśród krajów UE jest duże zróżnicowanie co do preferencji i ogólnego spożycia różnych gatunków sałat. Ogólne spożycie sałat w poszczególnych krajach jest także zmienne. Takie państwa, jak: Wielka Brytania, Francja, Włochy i kraje Beneluksu wiodą prym w spożyciu sałat, a kraje Europy Środkowo-Wschodniej są w stadium stałego wzrostu spożycia.

W krajach zachodnioeuropejskich w latach 70. i 80. ub. wieku dominowała sałata krucha. Obecnie dostępne są różne gatunki sałat i ich mieszanek dopasowane do indywidualnych upodobań konsumentów. W przypadku budowania oferty ważnym elementem jest badanie preferencji konsumentów co do mieszanek sałat gotowych do spożycia. Perspektywy rozwojowe produkcji sałat są wyjątkowo dobre w warunkach narastającej mody w społeczeństwach zachodnioeuropejskich na „fitness food”. Do współczesnych trendów w ofercie różnych typów sklepów można zaliczyć tzw. żywe sałaty (rośliny rosnące w doniczkach), z których konsument może sukcesywnie zbierać liście. Eksperci przewidują, że uprawy wertykalne (bezglebowe) będą rozwijać się w najbliższych latach. Utrwalać się będzie także w krajach zachodnioeuropejskich i USA prowadzenie i tzw. „city (urban) farms”. Te uprawy stają się coraz bardziej popularne w Holandii, Belgii i Stanach Zjednoczonych. Produkcja uzyskiwana z takich plantacji jest jeszcze ciągle droższa niż z plantacji konwencjonalnych, ale ma duże uzasadnienie (produkt regionalny, produkowany blisko konsumenta, przez co ogranicza się transport.

Oprac. Mgr inż. Tomasz Smoleński IERiGŻ – PIB Warszawa

Related Posts

None found

ZOSTAW KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Wpisz swoje imię
Wpisz treść komentarza

Polityka Prywatności