Warzywnicze spotkanie w Małopolsce

Organizatorzy spotkania: Dr Marta Repelewicz-Szybkowska, Cezary Chojecki (od lewej) i Marcin Włodarczyk (Grodan) oraz Robert Babczyk (Agror)

W przerwie między sezonami – od ostatniego zbioru do pierwszych nasadzeń – firmy branżowe mają okazję do prowadzenia szkoleń dla plantatorów pomidora i ogórka szklarniowego. Jedno z nich odbyło się 23 listopada w Kolonii k. Nowego Sącza, podczas którego przekazano wiele ciekawych informacji dotyczących nie tylko technologii produkcji, ale również trendów wśród konsumentów pomidorów. Organizatorem spotkania były firmy Bayer (marka De Ruiter), Grodan oraz Agror Ogrodnictwo.

Malinowy standard

Dr Marta Repelewicz-Szybkowska reprezentująca firmę Bayer (marka De Ruiter) poinformowała o tegorocznych wydarzeniach w sektorze ogrodnictwa szklarniowego (m.in. Dni Ogrodnika − Targi Międzynarodowe w Gołuchowie).

Ważną uroczystością dla naszej firmy było otwarcie nowego centrum doświadczalnego De Ruiter Experience Centre w Holandii, w którym prowadzone są badania nad uprawą pomidora szklarniowego, również w technologii doświetlanej. Za pośrednictwem pracowników firmy De Ruiter, każdy z producentów może udać się do innowacyjnego Experience Centre i zapoznać się z najnowszymi osiągnięciami firmy, zobaczyć aż 300 odmian i skosztować dowolnie wybranego pomidora. Nie spodziewaliśmy się takiego zainteresowania. W ciągu sześciu miesięcy siedzibę odwiedziło aż 2000 plantatorów z całego świata − mówiła M. Repelewicz-Szybkowska.

W katalogu odmian pomidora od ponad 10 lat sztandarowym produktem jest odmiana Tomimaru Muchoo F1. By potwierdzić jej wyjątkowy i nietuzinkowy smak przeprowadzono testy konsumenckie, które miały miejsce pod koniec maja br. w Warszawie. Zdaniem prelegentki wyniki tych badań mogą okazać się ważne dla producentów pomidora w nawiązywaniu umów handlowych z sieciami supermarketów. Wśród respondentów największy udział stanowiły kobiety (62%). Na pytanie o miejsce zakupu pomidorów malinowych najwięcej (37%) ankietowanych wskazywało sieci supermarketów, 31% – na rynkach lokalnych, a 25% sklepy z warzywami i owocami. Na pytanie na co zwracają szczególną uwagę kupując pomidory malinowe ankietowani wymieniali przede wszystkim wygląd owoców, brak uszkodzeń oraz wybarwienie; tylko 8% z ankietowanych wymieniło markę. W przeprowadzonych testach smakowych zwycięzcą okazała się odmiana Tomimaru Muchoo F1. Jej niepowtarzalny smak, aromat, soczystość i słodkość potwierdziły opinie konsumentów. 75% respondentów wróci do sklepu po tą samą odmianę informowała prelegentka.

Do mocnego grona pomidora malinowego w bieżącym sezonie dołączyła nowa odmiana Fujimaru F1, charakteryzująca się silnym wigorem. Atrakcyjne duże owoce (ok. 220 g) są atutem tej odmiany. Warto dodać, że nie mają tendencji do powstawania żółtych przebawień latem. Zdaniem prelegentki liczbę owoców w gronie należy regulować do 4 szt.

Ogórkowe kreacje

Wśród ogórków szklarniowych w typie midi marki De Ruiter w katalogu odmian „króluje” odmiana Pacto F1, o właściwościach których producenci z Małopolski doskonale przekonali się już wiele lat temu. Wysokim potencjałem plonotwórczym charakteryzuje się również dość „młoda” odmiana Quintus F1, polecana do uprawy wczesnowiosennej. Jej rośliny w trudnych warunkach uprawy (niskie natężenie światła) nie mają tendencji do zrzucania zawiązków; wytwarzają silny pęd główny z mocnym stożkiem wzrostu odpornym na zanikanie przy wysokiej wilgotności powietrza. Warto pamiętać, że w celu prawidłowego zawiązania owoców, oraz szybkiego ich wzrostu nie należy utrzymywać zbyt wysokiego poziomu EC w podłożu. Utrzymywanie w okresie pełnego owocowania EC powyżej 4 mS/cm może prowadzić do zrzucania zawiązków i deformacji owoców. W asortymencie ogórków brodawkowych wyróżniono dwie odmiany: SV 3506 CV F1 (do najwcześniejszych nasadzeń) i SV4097 CV F1 (bardzo dobrze sprawdzająca się w letnich i jesiennych nasadzeniach).

W kierunku uprawy precyzyjnej

Marcin Włodarczyk, konsultant techniczny firmy Grodan, mówił o nowych rozwiązaniach w produkcji podłoży w celu zapewnienia najlepszych warunków do rozwoju systemu korzeniowego. − Technologia NG2.0 (Next Generation 2.0) pozwala na szybsze pierwsze nawadnianie podłoża oraz ulepszone rozprowadzenie wody w całej jego objętości. Ponadto umożliwia umiejętne sterowanie wzrostem roślin, zwiększa wydajność produkcji przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia wody i składników mineralnych. W tej technologii produkowane są kostki i maty uprawowe mówił M. Włodarczyk. Prelegent zaprezentował nową matę o nazwie Prestige, o wysokiej wydajność resaturacji uzyskanej dzięki nowej strukturze włókien oraz technologii NG2.0. System korzeniowy roślin bardzo szybko rozwija się w całej objętości podłoża również w górnej części maty (jest to szczególnie widoczne w przypadku maty o wysokości 10 cm). Podczas całego sezonu wegetacyjnego roślina stale tworzy nowe korzenie przybyszowe u podstawy łodygi. W wyniku tego powstaje zdrowa, silna roślina, zapewniająca wysoki poziom produkcji do końca sezonu. 

Kolejnym zaprezentowanym produktem była wysoka, 10-cm mata uprawowa GT Master o podwójnej gęstości. Zdaniem specjalisty z firmy Grodan coraz więcej ogrodników wybiera maty o wysokości 10 cm zamiast 7,5-cm. Takie maty ułatwiają utrzymanie równowagi wegetatywno-generatywnej upraw i, zmniejszają ryzyko popełnienia błędów w strategii nawadniania, częstych w okresach trudnych warunków atmosferycznych. Ponadto podlewanie grubszej maty jest łatwiejsze, trudno w niej zalać korzenie. W wysokiej macie wilgotność (WC) i zasolenie (EC) są równomiernie rozprowadzane w całej objętości podłoża.

Maty uprawowe oferowane przez firmę Grodan

Utylizacja mat

Cezary Chojecki (Grodan) poruszył ważny temat utylizacji mat uprawowych po zakończonym sezonie. Wielu ogrodników wciąż nieprawidłowo gospodaruje wyeksploatowanym podłożem, decydując się na utylizację w niedozwolonym miejscu. − Warto pamiętać, że przedstawiciele inspekcji ochrony środowiska mają prawo wymagać od producenta (użytkownika mat uprawowych) stosownego dokumentu wykazującego zagospodarowywanie podłoża przez wyspecjalizowane jednostki. Nielegalna utylizacja może mieć kosztowne konsekwencje. Warto w tej sytuacji zwrócić się do firm, od których mata uprawowa została kupiona o odpłatną pomoc w procesie utylizacji. Firma Grodan zajmie się taką pomocą wtedy, kiedy produkty z wełny mineralnej (kamiennej) zostały zakupione bezpośrednio we firmie Grodan lub przez jej dystrybutorów. Produkt należy rozfoliować, następnie mechanicznie usunąć z niego wodę stosując przy tym np. ciężki sprzęt do rozjeżdżenia lub maszyny do wyciskania wody i sprasowania wełny mineralnej. Po stronie ogrodnika jest również załadunek produktu na samochód typu wanna informował C. Chojecki.

Wkrótce więcej informacji ze spotkania przeczytają Państwo w czasopiśmie “Szklarnie Tunele Osłony

Tekst i fot. Anna Wilczyńska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Wpisz swoje imię
Wpisz treść komentarza

Polityka Prywatności