30 stycznia firma Syngenta zorganizowała w Iławie konferencję prasową, podczas której podsumowano rok 2016 oraz omówiono tendencje na rynku środków ochrony roślin. Poinformowano o nowościach produktowych, aspektach prawnych ochrony roślin i działaniach koncernu na rzecz zrównoważonego rolnictwa.
Marek Łuczak, prezes firmy Syngenta Polska po otwarciu spotkania dokonał ogólnego podsumowania roku 2016. Informował, że według danych PAMS za 3 kwartały 2016 r. rynek środków ochrony roślin spadł o 6,3%; natomiast Syngenta odnotowała mniejszy spadek (5,3%). Na tę sytuacje wpływ miało wiele niekorzystnych dla rolnictwa czynników. Spośród nich prezes Łuczak przywołał m.in.: spadek cen płodów rolnych, wymarznięcia, opóźnienie wypłaty dopłat, zapasy z 2015 r. Grupą produktów koncernu, która w minionym roku odnotowała wzrost sprzedaży były m.in. nasiona warzyw.
W Iławie mówiono także o finalizacji kupna Syngenta przez ChemChina. – Jesteśmy przekonani, że transakcja zostanie sfinalizowana do połowy roku – stwierdził Łuczak. Firma nadal będzie się nazywać Syngenta i mieć siedzibę w Szwajcarii.


Adam Ciaś, dyrektor sprzedaży Syngenta Polska szczegółowo omówił wyniki sprzedażowe oraz trendy na rynku środków ochrony roślin. Prelegent przekazywał, że analiza rynku wskazuje iż wartość tego rynku w 3 kwartałach wyniosła 2 548 074 zł (jak wcześniej wspomniano spadła ponad 6%). Do tego spadku najbardziej przyczyniły się: kukurydza (-12,1%), rzepak (-11,6), zboża (-11,5) oraz w mniejszym stopniu sady (-0,8). Po stronie, gdzie zainteresowanie było większe niż w 2015 r. Adam Ciaś przedstawił ziemniaki (+18,4), zaprawy (+16,2), warzywa (+12,2) oraz burak (+1,5). Największe znaczenie (wartościowo) w minionym roku miały herbicydy (46%), fungicydy (36%), insektycydy (10%), zaprawy oraz regulatory wzrostu (po 4%).


Dorota Mazurek, dyrektor marketingu Syngenta przybliżyła uczestnikom konferencji działania jakie podejmuje koncern, aby jak najtrafniej poznać oczekiwania producentów rolnych. Omówiła wyniki badania odwiedzin rolnika przez przedstawiciela handlowego na jego decyzje o kupnie produktów. Pokazały one, że rolnik znacznie chętniej kupuje dany produkt jeżeli jest odwiedzany przez przedstawiciela firmy. Mocną stroną przedstawicieli handlowych Syngenta jest wiedza na temat prezentowanych produktów i usług, pod tym względem wypadli oni lepiej niż przedstawiciele konkurentów – akcentowała D. Mazurek


Dariusz Sip, dyrektor ds wsparcia technicznego Syngenta Polska przedstawił produktowe nowości na sezon 2017. Jedną z nich jest Axial Komplett Pak – pakiet chwastobójczy przeznaczony do wiosennego zwalczania chwastów jedno- i dwuliściennych w zbożach. Druga nowość to Carial Flex – fungicyd, koncentrat w formie granul do sporządzania zawiesiny wodnej, o działaniu wgłębnym i powierzchniowym, do stosowania zapobiegawczego i interwencyjnego w ochronie ziemniaka przed zarazą ziemniaka. Substancja aktywna: mandipropamid (związek z grupy amidów) – 250 g/kg (25%) i cymoksanil (związek z grupy iminoacetylomoczników) – 180 g/kg (18%). Spyrale – to trzecie nowe rozwiązanie na ten rok. Fungicyd w formie koncentratu do sporządzania emulsji wodnej, o działaniu układowym do stosowania głównie zapobiegawczego a także interwencyjnego w ochronie buraka cukrowego przed chorobami grzybowymi.
Dariusz Sip zapowiedział także nową erę w fungicydach, dzięki SOLATENOL’owi – substancji nowej generacji z grupy karboksyamidów. Przewidziana jest ona do ochrony upraw zbożowych, w Polsce dostępna najprawdopodobniej już w 2018 r.


Izabela Wawerek, dyrektor ds. korporacyjnych Syngenta Polska zwróciła uwagę na podejmowane przez firmę działania na rzecz zrównoważonego rolnictwa. Przedstawiła m.in. projekt „The Good Growth Plan”, w którym zawartych jest sześć zobowiązań, z których Syngenta chce wywiązać się do 2020 roku. Firma zaznacza:
*Podniesiemy średnią wydajność największych światowych upraw o 20 proc., nie zwiększając zużycia wody, gleby i innych zasobów.
*Poprawimy urodzajność 10 milionów hektarów ziemi uprawnej będącej na krawędzi degradacji.
*Zwiększymy bioróżnorodność 5 milionów hektarów ziemi uprawnej.
*Dotrzemy do 20 milionów małych gospodarstw i umożliwi im podniesienie wydajności o 50 proc.
*Przeszkolimy w zakresie bezpieczeństwa pracy 20 milionów osób zatrudnionych w rolnictwie, szczególnie w krajach rozwijających się,
*Będziemy dążyć do zapewniania uczciwych warunków pracy na każdym etapie łańcucha dostaw.


Kolejnego dnia w Iławie Syngenta Polska rozpoczęła cykl Konferencji Zimowych dla producentów. Na pierwsze z nich dotarło bardzo wielu uczestników.
Dr inż. Marcin Bartczak
Zdjęcia: M. Bartczak