yara ogólna nawożenie warzywa

Deszczownie VIP baner

voliam kapusta basf ochrona eko

sdf ciągnik rolniczy

  • ashanti agrosimex

rizocore zaprawianie bleba biocont
RynekBranża sokownicza w handlu

Branża sokownicza w handlu

Centrum Monitoringu Rynku jest firmą zajmującą się analizowaniem trendów sprzedażowych na podstawie przeglądów danych z placówek handlowych. Zbiera paragony z ok. 5000 sklepów spożywczych, blisko 3 mln faktur, paragonów.

Podczas XX Sympozjum KUPS Hubert Hozyasz, prezes CMR zrelacjonował badanie rynkowe podczas którego porównywano paragony, w których występowały cztery produkty: dwulitrowe opakowanie Caprio, impulsowe opakowanie 500 ml Tymbark wiśniowy, 500 ml Kubuś Play!, 500 ml świeży sok marchwiowy Marwit. Co można wyczytać z takich dokumentów?

W handlu sokami, nektarami, napojami owocowo-warzywnymi, podobnie jak w przypadku wody widoczna jest sezonowość – zwłaszcza w sklepach małoformatowych (do 300 m2). Jest to także mocno powiązane z aktualna pogodą. Najwyraźniej ta ostatnia korelacja występuje dla produktów w mniejszych, impulsowych opakowaniach. Większe opakowania produktów kategorii SNN (soki, nektary, napoje), a także same soki i nektary – znajdowane są na paragonach najczęściej jesienią, zimą i wczesną wiosną – jako substytut spożycia owoców czy warzyw.

Około połowy paragonów ze sklepów małoformatowych zawiera napoje alkoholowe. Produkty SNN występują na nich w 6% paragonów z małych sklepów i w 11% tych z supermarketów (300-2000 m2). W supermarketach częstotliwość występowania alkoholu na dokumentach rejestrujących sprzedaż jest mniejsza niż sklepach mniejszych.
W sklepach małoformatowych najwięcej sprzedaje się napojów gazowanych, kategoria SNN znajduje się na drugiej pozycji (26% transakcji) wyprzedzając sprzedaż butelkowanej wody.. W tych sklepach przeważają napoje (54% transakcji), soki – stanowią  40%, świeże soki – 5%. W dużych sklepach proporcje są inne – napoje stanowią co prawda 48% transakcji, ale soki już 46%, a przy tym wartość sprzedaży soków (42%) wyprzedza nektary o 1%. Supermarkety sprzedają też więcej świeżych soków – stanowią 8% transakcji i 11% wartościowo. 
 
Tymbark okazał się produktem, który najczęściej przyciągał klienta dla samego siebie – paragony, które dokumentowały zakup tylko tego jednego produktu stanowiły 20% wszystkich paragonów, na których Tymbark wiśniowy figurował. Tak więc w małych sklepach ten produkt buduje ruch. Opakowanie 2 l Caprio bardzo rzadko występuje jako jedyny zakup na paragonach – mało kto odwiedza sklep małoformatowy tylko po to, by nabyć tylko ten właśnie produkt. Za to na 20% tych dokumentów w towarzystwie Caprio jest jakaś wódka – zakupy są wyraźnie „imprezowe”. Sokowi Marwitu najczęściej towarzyszyły naturalne jogurty, a więc wyraźna jest sugestia, że jest on składnikiem zdrowej diety. Natomiast na paragonach z Kubusiem Play! Bardzo często znajdowano impulsowe słodycze i produkty dla dzieci.
Z dokumentów transakcji wyłania się również obraz chronologii zakupów. W sklepach małoformatowych zakupy SNN od poniedziałku do piątku są podobne, spadają w soboty i niedziele. W supermarketach odwrotnie – w soboty rosną spadając w niedzielę. W obu kategoriach sklepów skokowo rośnie w weekendy sprzedaż Caprio 2 l, podczas gdy sprzedaż pozostałych obserwowanych produktów mocno zniżkuje.   
W ciągu dnia rozkład sprzedaży jest inny. W małych sklepach od wczesnego poranku (godz. 6:00) przez trzy godziny najbardziej rośnie sprzedaż świeżego soku Marwitu, mniejsze piki odnotowują Tymbark i Kubuś. Ten ostatni produkt ma jeszcze (niższy, ale wyraźny) pik sprzedaży pomiędzy 16:00 a 17:00. Krzywa sprzedaży Caprio 2 l pnie się zwolna od godziny 11:00 do 20:00, w której okolicach gwałtownie się załamuje. W supermarketach najszybciej osiąga maksimum sprzedaży Tymbark – już około godziny 7:00, by po spadku w godzinę później piąć się (z niewielkim dołkiem około 13:00) aż do 16:00-17:00. Marwit i Kubuś mają najwięcej amatorów około południa – wtedy liderem jest Marwit, który jednak szybko pikuje już około 15:00. Inne produkty, podobnie jak Tymbark tracą zainteresowanie klientów wolniej, ale po 17:00 już wyraźnie.
za:  materiały firmy CMR udostępnione podczas XX Sympozjum KUPS
pg 
 

Corteva - Zorvec - baner

ZOSTAW KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Proszę podać swoje imię tutaj
Proszę wpisać swój komentarz!

Polityka Prywatności

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Najpopularniejsze artykuły

Polecamy

INNE ARTYKUŁY AUTORA

ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

tunele przymrozki folia
tunele przymrozki folia

NEWSLETTER

Warzywniczy newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu WARZYWA.pl