Centralny Port Komunikacyjny to wprawdzie szansa na rozwój na wielu płaszczyznach, niemniej… Skąd sprzeciw tak dużej grupy producentów? Budowa owego obiektu wiązać się będzie bowiem z wieloma wywłaszczeniami. Wywłaszczeniami gospodarstw, które nie mogą zostać odtworzone w innych miejscach. Zarówno ze względu na ich strukturę, jak i niskie odszkodowania…
Zamysł godny pochwały, ale realizacja niestety już nie…
Kwestia budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest nam znana od dość długiego okresu. Tak jak wspominaliśmy, zamysł jest oczywiście pozytywny, niemniej… Sama skala protestów, strajków i innych wystąpień mieszkańców poszczególnych miast i wsi świadczy o jego nieprzemyślanych konsekwencjach. O czym mowa? Przykładów, mówiąc wprost, niemoralnych działań jest tutaj wiele. Zacznijmy jednak od terenów, które mają zostać włączone podczas realizacji projektu. W dużej części są to gospodarstwa rolne, które producenci prowadzą od wielu lat i włożyli w nie całe swoje siły, a także oszczędności. Nierealne jest ich przeniesienie w inne miejsce w kraju… Oprócz tego warto zawrócić uwagę na odszkodowania, które często pokrywają zaledwie ułamek wartości danego gospodarstwa. Odnosimy wrażenie, że osoby odpowiedzialne za projekt zapomniały, że w obecnych czasach nie można budować „imperium” na krzywdzie innych…
Szeroko zakrojone konsultacje to konieczność…
Zarząd Lubelskiej Izby Rolniczej w pełni popiera protest Społecznego Komitetu Przeciwników Budowy Torowiska w ramach Planów Centralnego Portu Komunikacyjnego. Z informacji jakie przekazał Społeczny Komitet wynika, że przebieg Kolei Dużej Prędkości będzie ingerować na terenie powiatu krasnostawskiego w co najmniej 107 gospodarstw rolnych na terenie Gminy Łopiennik Górny, Miasta i Gminy Izbica oraz Miasta i Gminy Krasnystaw. Doprowadzi to między innymi do wywłaszczenia, zniszczenia budynków gospodarskich oraz do podziału działek rolnych niszcząc dotychczasową ich strukturę. Budowa Kolei Dużej Prędkości wpłynie negatywnie na produkcję rolniczą w powiecie krasnostawskim obniżając również dotychczasową wartość gospodarstw rolnych.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz uwagi wnoszone przez Społeczny Komitet Przeciwników Budowy Torowiska w ramach Planów Centralnego Portu Komunikacyjnego na terenie Powiatu Krasnostawskiego, Zarząd Lubelskiej Izby Rolniczej nie sprzeciwiając się budowie kolei dużej prędkości popiera protest Komitetu oraz wnosi o prowadzenie szeroko zakrojonych konsultacji z rolnikami zamieszkującymi tereny inwestycyjne i około inwestycyjne biorąc po uwagę różne warianty przyczyniające się do rozwiązania dotychczasowego problemu bezpośrednio związanego ze zniszczeniem istniejącej dotychczasowej produkcji rolniczej. Izba wierzy, że zakrojone na szeroką skalę konsultacje przyczynią się do wypracowania alternatywnej trasy budowy kolei dużej prędkości.
To nie koniec protestów…
Warto zauważyć, że rzesza przeciwników opisywanego projektu stale wzrasta. Świadczy to o zasadności problemu, który wiąże się z krzywdą mieszkańców wielu miast i wsi. Sytuacja najprawdopodobniej nie ulegnie zmianie dopóki nie zostaną wypracowane odpowiednie rozwiązania. Nie ma się temu oczywiście co dziwić… W końcu ważą się tutaj losy wielu gospodarstw. Pozostaje jednak pytanie… Czy zarząd odpowiedzialny za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz sam rząd będą w stanie spojrzeć na całą tą sytuację oczami poszkodowanych…
Źródło: LIR