Rosja jest nowym rynkiem eksportowym dla owoców i warzyw z Gwatemali. W październiku tego roku firma Frutas Tropicales de Guatemala SA (Frutesa) wysłała pierwsze dostawy groszku do Rosji. Frutesa wysyła również awokado Hass na rynek rosyjski.
Według Glorii Eleny Polanco, założycielki i prezeski Frutesa, – największym jak dotąd popytem Rosji jest na produkty paczkowane, które są gotowe do umieszczenia na półkach supermarketów. „Bardzo ważne jest, aby rynek rosyjski zaczął poznawać produkty, które może zaoferować Gwatemala. Jest to świetna możliwość rozszerzenia działalności na inne regiony poza tradycyjnym rynkiem europejskim” – dodała.
Główny sezon na zbiory groszku w Gwatemali przypada od listopada do czerwca, a następnie od połowy lipca do sierpnia. „W tych czasach Gwatemala może lepiej zaopatrywać najbardziej wymagające rynki świata, takie jak Europa i Rosja” – powiedział Teo Polanco.
Według Fanny D. Estrady, dyrektora stosunków instytucjonalnych Gwatemalskiego Stowarzyszenia Eksporterów (Agexport), mimo że kraj ten już eksportuje do Rosji produkty nieowocowe i warzywne, koszty transportu towarów i logistyki są bardzo wysokie, dlatego muszą kontynuować pracę nad tym aspektem. Działania tej organizacji ukierunkowane są także na dywersyfikację rynku, ponieważ pomoże to chronić kraj i producentów przed politycznymi decyzjami innych krajów, np. nakładaniem barier handlowych na gwatemalskie produkty, m.in. chodzi o groźbę nałożenia ceł przez Prezydenta Stanów Zjednoczone, z powodu problemów imigracyjnych.
Według danych Banku Gwatemali, do sierpnia 2019 r. eksport z tego kraju do Rosji miał wartość 7,4 mln dolarów, a import – 77,5 mln.
Za: FreshPlaza