RynekJak zwiększyć spożycie owoców i warzyw? Przykłady

Jak zwiększyć spożycie owoców i warzyw? Przykłady

Eksperci z całego świata w trakcie XIII Międzynarodowego Kongresu Promocji Warzyw i Owoców podzielili się swoim doświadczeniem.

Minna Rantala z fińskiej organizacji zrzeszającej producentów warzyw szklarniowych omówiła działania promujące spożycie warzyw, które prowadzone są w internecie. Promocja odbywa się głównie w social media, a ważnym jej elementem jest współpraca z blogerami i vlogerami (np. zajmującymi się tematyką kulinarną). Jednym z niestandardowych sposobów zaineresowana konsumentów większym spożyciem warzyw jest np. promowanie sięgania po ogórki szklarniowe zamiast po butelkę wody. Warzywa te świetnie zaspokajają pragnienie, są zdrowsze od wody, a dodatkowo po ich spożyciu konsument nie będzie miał problemu z opakowaniem. Jak podkreślała prelegentka w działaniach na fińskim rynku nastawiają się na przekazanie emocji, podkreślają pochodzenie produktów od konkretnych producentów (produkt przestaje być anonimowy) pokazuje się zaangażowanie rolników i oddanie produkcji warzyw. W przekazie ważne jest podkreślenie lokalności produktu oraz jego czystości (najniższy w Europie stopień pozostałości środków ochrony roślin).

Dr Saida Barnar z francuskiej organizacji Aprifel przedstawiła promocję świeżych owoców i warzyw we Francji. Prowadzone działania mają w tym kraju szeroką skalę i są różnorodne. Skierowane są do konsumentów,  a także do grup zawodowych – np. kardiologów. We Francji organizowany jest m.in. tydzień promocji spożycia owoców i warzyw, prowadzony w szkołach i w supermarketach. Kampania skierowana do dzieci bazuje na Frutti i Veggi, czyli rysunkowych postaciach, które zachęcają najmłodszych konsumentów. Promocja odbywa się w telewizji, internecie, prasie oraz w szkole.

Ważnym elementem działań promocyjnych jest współpraca z federacją francuskich kardiologów, za pomocą której rozpowszechniane są wyniki badań naukowych dotyczących prozdrowotnych właściwości warzyw i owoców. Poprzez kardiologów uzyskuje się dodatkowy zasięg wśród konsumentów oraz wzmocnienie przekazu przez autorytet lekarzy. 

Nuria Martinez Barea, która jest dyrektorem kampanii „5 a day” w Hiszpanii przedstawiła zasady promocji owoców i warzyw w tym kraju. W Hiszpanii promuje się codzienne spożycie  3 porcji owoców i 2 porcji warzyw, a waga każdej porcji powinna wynieść 150 g. Ponieważ zalecana dzienna porcja warzyw i owoców to 650 g, dąży się do podniesienia statystycznego spożycia tych produktów o 203 g dziennie, gdyż obecnie statystyczny Hiszpan spożywa dziennie 397 g owoców i warzyw. W promocji wykorzystuje się gry internetowe. Główny nacisk kładzie się na akcje skierowane do dzieci, wychodząc z założenia że fundamentem jest edukacja młodych konsumentów. Współpraca z partnerami (różnymi firmami na rynku spożywczym) pozwala na znaczące zwiększenie zasięgu przekazu. 
 
 
 

Krajowy ośrodek wsparcia rolnictwa reprezentował Paweł Kocoń. Mówił o potrzebie dostosowania się do szybko zmieniającego się rynku, na którym funkcjonują nowe pokolenia. Omówił przykłady programów konsumpcji owoców i warzyw, w tym zrealizowaną kampanię w trakcie Światowych Dni Młodzieży. W trakcie tego wydarzenia odbyła się promocja polskich produktów w specjalnie przygotowanym namiocie. Zdecydowano się na pokazanie 4 produktów, będących hitami eksportowymi w tym jabłek i marchwi. Zdecydowano się na bardzo nowoczesną formę. Przez tydzień przekazano pielgrzymom 100 ton żywności (łącznie dla czterech produktów). Degustacjom towarzyszyła w tym dniach intensywna kampania w mediach społecznościowych angażująca 3 mln osób. 

Jak podkreślał P. Kocoń warte podkreślenia są także, takie akcje przeprowadzone w Polsce, jak realizacja filmu „Ekipa Chrumasa”, czyli animacja skierowana m.in. do trzydziestolatków – rodziców dzieci chodzących do szkoły. Innym ciekawym wydarzeniem promocyjnym wg niego, było oficjalne powitanie pociągu, który po raz pierwszy przemierzył trasę Chiny-Europa w ramach Nowego Szlaku Jedwabnego. Światowe media dzięki temu pokazały polskie jabłka jedzone przez prezydenta Polski i Chińskiej Republiki Ludowej. Na koniec wystąpienia została zaprezentowana nowa aplikacja „Polska Smakuje – która gromadzi producentów polskiej żywności w tym owoców i warzyw.  

Odpowiedzialny za kampanie promocji owoców i warzyw, Guttorm Rebnes podzielił się swoimi doświadczeniami z Norwegii. W tym pięciomilionowym kraju oficjalne dzienne zalecenia to 5 x 100 g owoców i warzyw. W 2016 r statystyczny Norweg spożywał ok. 400 g. W zaleceniach żywieniowych jest zmniejszenie spożycia soli, cukru i nasyconych kwasów tłuszczowych, a zwiększenie spożycia produktów pełnoziarnistych, owoców morza oraz owoców i warzyw o 20 proc. co ma zostać osiągnięte do 2021 roku.  Cele uwzględniają także osiągnięcie takiego samego poziomu spożycia warzyw co owoców (obecnie w Norwegii spożywa się więcej owoców niż warzyw). Jak wyjaśniono w trakcie wykładu – 20 proc. to po prostu jedna marchewka więcej jedzona codziennie. 

Prenumerata Warzywa 2024 - baner

W Norwegii prowadzona jest akcja związana z rozpoczęciem roku szkolnego, a wykorzystani są w niej idole nastolatków, którzy pokazują jak przygotować proste dania bazujące na warzywach i owocach. Prowadzone są też akcje w przedszkolach (uczestniczy w nich 3700 placówek, co obejmuje 60 proc. norweskich dzieci). Narodowe mistrzostwa „5 a day” organizowane są przez supermarkety, przy czym uczestniczą w nich wszystkie sieci handlowe. Organizowane są też mistrzostwa Healthy Fastfood. 

Innowacyjne podejście do promocji większego spożycia zdrowych produktów znajduje się w kampanii „Plus”. Jest to nowa koncepcja komunikacyjna, bazująca na prostym przekazie „Nie musisz zupełnie zmieniać swojej diety, po prostu dodaj do niej coś zdrowego (warzywa/owoce)” W reklamach prezentowane jest to np. jako dodanie do zupy instant kalafiora, czy do hotdoga cebuli.

Elin Windfall z firmy LRF Horticulture (federacja szwedzkich rolników) mówiła o sytuacji w Szwecji. Statystyczny mieszkaniec tego kraju spożywa 60 kg świeżych warzyw rocznie i 70 kg owoców. Średnio daje to ok. 400 g na dziennie na obywatela, czyli odpowiednio dużo wg zaleceń WHO. Jednak narodowa agencja ds. żywienia zaleca w Szwecji 500 g tych produktów, z czego większość powinny stanowić warzywa. Badania wskazują, że tylko co 10. kobieta i co 25. mężczyzna spożywają zalecane porcje. 

Barbara Groele z KUPS omówiła zachowania konsumenckie w Polsce. Wyjaśniła, że wiedza odnośnie do zdrowego ożywiania jest już ogólnie dostępna, ale wciąż za mało spożywamy w Polsce owoców i warzyw (ok. 300 g dziennie),  A soków ok. 13 l/osobę/ na rok. Polska jest na końcu listy państw europejskich jeśli chodzi o spożycie owoców. 

W 2008 r. zapadła decyzja by promować spożycie owoców i warzyw i KUPS przygotował taki projekt. Do dzisiaj ta organizacja zrealizowała szereg projektów pod ogólnym hasłem „5 a day”. Przez ten czas udało się dotrzeć do 1 mln dzieci i 2 mln rodziców, 20 tys. lekarzy, 18 tys. nauczycieli. W trakcie prowadzonych kampanii monitorowano i analizowano skuteczność prowadzonych działań. Odnotowano istotne zwiększenie spożycia owoców i warzyw. Oprócz zwiększenia świadomości konsumentów i doprowadzenia do zmiany nawyków żywieniowych uzyskano także zwiększenie obecności tematu zdrowego odżywiania w przestrzeni publicznej. Jednak wciąż jest wiele do zrobienia. Badania wskazują, że większość Polaków nie wie, że warzywa i owoce powinny stanowić podstawę żywienia. 70 proc. osób czerpie swoją wiedzę na temat żywienia z internetu, a tylko 20 proc. od ekspertów (głównie matki dzieci w wieku 0-2 lat). Natomiast 80 proc. Polaków wie, że sok może stanowić 1 z 5 zalecanych porcji owoców i warzyw.
  
Dr Susana Santana omówiła sytuację w Portugalii, gdzie 32 proc. dzieci ma nadwagę a 14% otyłość. W 2007 r. rozpoczęto projekt „5 a day”. Kampania skierowana jest głownie do rodziców, nauczycieli, dzieci w wieku 6-12 lat oraz seniorów. Realizowana jest w kilku największych miastach i dociera do 60 tys. dzieci. Akcje promocyjne uwzględniają zabawy angażujące różne zmysły w poznawaniu owoców i warzyw. Są w nich też zajęcia związane z przygotowaniem posiłków oraz soków i smoothies. Ważnym elementem promocji spożycia warzyw i owoców wśród dzieci jest również samodzielna uprawa warzyw organicznych w ogródku oraz wizyta na rynku hurtowym. 
 
 

ZOSTAW KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Proszę podać swoje imię tutaj
Proszę wpisać swój komentarz!

Polityka Prywatności

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Najpopularniejsze artykuły

Polecamy

INNE ARTYKUŁY AUTORA

ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

warzywa siarkopol nawożenie nasiona
tunele przymrozki folia

NEWSLETTER

Warzywniczy newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu WARZYWA.pl