Każdy z producentów wie, że wyprodukowanie towaru najwyższej jakość to tylko połowa sukcesu, druga połowa to korzystna sprzedaż. W Polsce, to zwykle odbiorcy hurtowi oraz pośrednicy handlowi kształtują cenę. Tymczasem inaczej wygląda sytuacja w Murcji w zagłębiu warzywniczym w południowo-wschodniej Hiszpanii. Zasady funkcjonowania znajdującej się tam giełdy poznałam podczas organizowanego w tym regionie, przez firmę Syngenta Polska, wyjazdu do gospodarstw związanych z uprawą papryki pod osłonami.
Organizacja Soltir (Sol y Tierra Compo de Cartagena S.L.) prowadzi jedną z największych aukcji ogrodniczych w Murcji, zajmująca się głównie giełdową sprzedażą papryki. Za organizację producentów owoców i warzyw jest uznawana od 2003 r. Obecnie giełda skupia ok. 220 producentów rolnych z regionu Murcji i Kartageny, oferujących oprócz papryki, karczochy, cukinię, brokuły, melony, owoce cytrusowe. Produkcja tych warzyw odbywa się na powierzchni 2660 ha.
Organizacja Soltir sprzedaje jedynie produkty zrzeszonych producentów, z którymi prowadzony jest stały monitoring identyfikowalności produktu, od nasion po zbiór i sprzedaż. 80% produkcji papryki jest zbywana na aukcji, a pozostałe 20% sprzedaje się bezpośrednio do sieci handlowych (supermarketów).
W materiale filmowym zobaczą Państwo linie sortownicze w pełni zautomatyzowane oraz aukcyjną metodę sprzedaży towaru.
Materiał filmowy przygotowała redaktor Anna Wilczyńska.
Więcej informacji z wyjazdu do zagłębia paprykowego w Murcji przeczytają Państwo w wydaniu czasopisma “Szklarnie Tunele Osłony” (4/2019). Zapraszamy do prenumeraty w naszym sklepie internetowym www.plantpress.pl.