Temat numeru „Haśle Ogrodniczym”, ostatnim tegorocznym wydaniu czasopisma, pośrednio związany jest ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości. Ale wnikliwy Czytelnik zauważy konotacje do tego wydarzenia w postaci ogrodniczych okruchów polskości. Pod hasłem „Polska marka” kryje się bowiem wiele: szmat historii i tradycji zawarty w główce czosnku, problemy producentów fasoli z europejskim znakiem jakości…
Joanna Klepacz-Baniak, redaktor naczelna czasopisma “Hasła Ogrodniczego“, szczególnie Państwu poleca artykuł o czosnku galicyjskim pt. „Galicja czosnkiem stoi”.
Czosnek w rejonie podkrakowskich Słomnik uprawiano prawdopodobnie już w czasach neolitycznych, ale udokumentowana historia jego uprawy w tej okolicy pochodzi dopiero, a może raczej już… z XIII w., kiedy na te tereny przybyli Cystersi. Jego smak, aromat i właściwości były szeroko rozsławione w świecie.
„Otoż tobie czosnek!” – pisał Jan Chryzostom Pasek w „Pamiętnikach” o klęsce księcia Siedmiogrodu Jana Rakoczego pod Słomnikami, twierdząc żartobliwie, że to z powodu czosnku, który miał być lepszy w smaku niż węgierski, najechał on w 1657 r. ziemie polskie. A Jerzy Lubomirski, wtenczas hetman polny koronny, perswadował mu, aby „nie wszystkiego czosnku zjadał, przynajmniej na rozmnożenie zostawił”.
Obecnie już nie czosnek, a „czosnek galicyjski” – produkt o wyjątkowych walorach smakowych i biochemicznych staraniem Stowarzyszenia Czosnek Galicyjski w sierpniu br. otrzymał europejski znak jakości – Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG). O to, jak przebiegały starania o uzyskanie oznaczenia, czym wyróżnia się „czosnek galicyjski” i jak funkcjonuje Stowarzyszenie, zapytałam Jarosława Łojka, jednego z założycieli organizacji, oraz prezesa Grupy Producentów Amplus – podmiotu handlowego będącego jej członkiem.
W grudniowym numerze “Hasła Ogrodniczego” przeczytają Państwo ponadto artykuły o nicieniach i możliwościach ograniczania liczebności ich populacji w uprawie warzyw; odmianach dyni polecanych do uprawy oraz, jak co miesiąc, notowania cen na polskim i światowym rynku warzyw.
Zapraszamy do prenumeraty w naszym sklepie internetowym: www.plantpress.pl
Joanna Klepacz-Baniak, redaktor naczelna “Hasła Ogrodniczego”