W poniedziałek, w całym kraju, inspektorzy ITD oraz IJHARS sprawdzali, czy przewoźnicy transportują mrożonki w bezpiecznych warunkach. Sprawdzono ponad 300 pojazdów typu chłodnia. Stwierdzono tylko jedną nieprawidłowość…
To największe do tej pory, jak informuje IJHARS w wydanym komunikacie, wspólne akcje obu instytucji. Mając na uwadze bezpieczeństwo konsumentów i jakość żywności, którą nabywają Polki i Polacy, inspekcje połączyły siły i wspólnie prowadzą doraźne kontrole, zarówno o charakterze ogólnokrajowym, jak i lokalnym.
Wysoka temperatura bez wątpienia wpływa na bezpieczeństwo i jakość przewożonych mrożonek, jeśli transport nie odbywa się zgodnie z normami i właściwymi przepisami. W jakich warunkach są realizowane przewozy tego rodzaju wrażliwych produktów spożywczych – to sprawdzali przedwczoraj (24 lipca) inspektorzy ITD i IJHARS. We wczesnych godzinach porannych we wszystkich 16 województwach przeprowadzono wspólne działania kontrolne, sprawdzając pojazdy – chłodnie, które dostarczają mrożone artykuły spożywcze. Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) zatrzymała do kontroli 332 środki transportu. Działania prowadzono na terenie całego kraju na wytypowanych odcinkach dróg oraz w pobliżu targowisk, giełd i rynków hurtowych.
– Przewóz żywności mrożonej może odbywać się tylko w pojazdach spełniających określone normy oraz warunki termiczne. Inspektorzy ITD sprawdzali stan techniczny pojazdów oraz wymagane dokumenty, w tym uprawniające do wykonywania przewozów drogowych oraz posiadanie certyfikatu ATP, który musi okazać kierujący pojazdem ciężarowym wykonujący międzynarodowe przewozy żywności. W trakcie tych działań stwierdzono tylko jeden przypadek przewozu artykułów spożywczych głęboko mrożonych bez certyfikatu ATP. Transport niezgodny z normami realizował niderlandzki przewoźnik – mówi Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.
W skontrolowanych przez inspektorów IJHARS samochodach-chłodniach przewożono lody, mrożone owoce i warzywa, mrożone frytki, mrożone pieczywo, mrożone dania gotowe i wyroby garmażeryjne. Skontrolowane ciężarówki, co do zasady, spełniały wszystkie wymagania i warunki konieczne do transportu tego typu żywności, jedynie w jednym przypadku inspektor nałożył grzywnę w postaci mandatu karnego.
– To satysfakcjonujące wyniki – ocenia Przemysław Rzodkiewicz, Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. – W porównaniu do podobnej kontroli w roku ubiegłym, kiedy w co ósmym spośród skontrolowanych środków transportu odnotowano niewłaściwą temperaturę przewożenia produktów oraz niewłaściwy stan higieniczny pojazdów, widać, że jakość transportu artykułów mrożonych ulega stałej poprawie, co podnosi poziom bezpieczeństwa konsumentów – zauważa.
To już kolejna w ostatnim czasie wspólna akcja obu Inspekcji. W czerwcu br. w 14 województwach wspólnie sprawdzono pojazdy dostarczające na giełdy rolno-spożywcze artykuły głównie importowane z krajów trzecich oraz takie, w przypadku których istnieje wysokie ryzyko zafałszowania (kraju pochodzenia). Kontrole przeprowadzono w pobliżu giełd towarowych m.in. w Broniszach pod Warszawą, we Wrocławiu, Bydgoszczy, Katowicach, Łodzi, Rzeszowie, Poznaniu. Wytypowano 14 lokalizacji – giełdy rolno-spożywcze, gdzie ruch pojazdów i obrót towarami, w tym importowanymi, jest duży.
Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) zatrzymała ponad 170 ciężarówek, które mogły przewozić artykuły rolno-spożywcze. Inspektorzy IJHARS skontrolowali 43,0% środków transportu zatrzymanych przez ITD (65 samochodów). Nieprawidłowości w zakresie warunków transportu (przewożenie produktów w sposób niezapewniający utrzymania ich właściwej jakości handlowej) stwierdzono w 1 przypadku (1,5% samochodów poddanych kontroli).
W trakcie kontroli inspektorzy IJHARS sprawdzili jakość handlową 70 partii artykułów rolno-spożywczych (głównie świeżych owoców i warzyw w miejscu ich sprzedaży na giełdzie towarowej), z czego co trzecią zakwestionowali (przede wszystkim za całkowity brak oznakowania i dokumentacji towarzyszącej). Nieprawidłowości odnotowano m.in. wśród skontrolowanych świeżych warzyw i owoców pochodzących z Hiszpanii, Egiptu, Holandii, Grecji, Maroka.
Źródło: IJHARS