Firma Corteva Agriscience 18 października zorganizowała w Poznaniu konferencję, podczas której poruszano ważny temat: Jak przyciągnąć młode pokolenie do pracy w rolnictwie? Podkreślono, że problem ten dotyczy nie tylko Polski, ale wielu krajów europejskich. W celu bliższego przyjrzenia się temu problemowi Corteva zleciła przeprowadzenie sondażu w grupie młodzieży (w wieku 14-18 lat) oraz ich rodziców i poszukania odpowiedzi na pytanie czy podjęli by pracę w rolnictwie? Oprócz Polski badanie przeprowadzono również m.in. w Czechach, Rosji, na Ukrainie i Węgrzech. Postanowiono sprawdzić kto ma wpływ na decyzje dotyczące wyboru zawodu jaki podejmują młodzi ludzie.
Podczas spotkania Monika Kunkowska z agencji analitycznej Proinsight Lab, szczegółowo wyjaśniła metodykę badania, zadawane pytania oraz analizowała wyniki sondażu. W Polsce ankietowano mniej więcej tyle samo chłopców i dziewczynek, łącznie przepytano 1016 mieszkańców wsi i miast. Niestety wyniki tego badania wskazały jednoznacznie, że rolnictwo nie jest kierunkiem kształcenia, który interesuje młodych ludzi. Nastolatki, nawet te których rodzice pracują w rolnictwie, nie widzą swojej przyszłości w rolnictwie. Większość ankietowanych wolałaby pracować w branżach informatycznych. Zwracali oni uwagę na wysokość zarobków i możliwość rozwijania swoich zainteresowań. Co ciekawe i pocieszające, w świadomości młodzieży rolnictwo to branża ważna i potrzebna. Badanie wykazało również, że wielu młodych ludzi nie zna nowoczesnego rolnictwa. Znają je tylko Ci, którzy mieszkają na wsi. Dla mieszkańców miast polska wieś kojarzy się ciągle z ciężką, w większości ręczną pracą.


Badanie pokazało również, że decyzję o wyborze zawodu podejmują najczęściej sami młodzi. Większy wpływ na te decyzje mają nauczyciele czy nawet sieci społecznościowe niż ich rodzice. Wstępne wnioski z przeprowadzonego sondażu pokazują, że w celu zwiększania zainteresowania młodzieży rolnictwem istnieje potrzeba przybliżania młodzieży sektora rolniczego. Pokazania jak wiele nowoczesnych technologii znajduje tam zastosowanie oraz to, że z rolnictwa można nie tylko czerpać satysfakcję, ale również na nim zarabiać.
Sondaż ten pokazał, że duży wpływ w Polsce na wybory drogi życiowej młodzieży ma szkoła i nauczyciele, stąd firma Corteva ufundowała w bieżącym roku dla szkół rolniczych tablice edukacyjne na temat patogenów roślin. Akcja została dobrze przyjęta przez uczniów i nauczycieli.


Interesującym podsumowaniem spotkania było zaproszenie uczestników na teren międzynarodowych targów poznańskich, na których odbywały się największe targi gier komputerowych w tej części Europy – Poznań Game Arena 2019, ponieważ firma Corteva jest głównym sponsorem popularnej gry online Farming Simulator 19. Podczas targów zwiedzający mogli na żywo śledzić zmagania Farming Simulator League. Zwycięzcą turnieju w ramach Farming League Simulator został team John Deere, dzięki wygranej nad Komatsu Forrest. To pierwszy taki triumf tego zespołu w ramach rozgrywek Farming Simulator League.
Spotkanie było też okazją do przybliżenia działalności firmy Corteva Agriscience. Paweł Trawiński – kierownik sprzedaży nasion Corteva w Polsce, podkreślał, że firma ma silną pozycję w dziale nasion i chemii. Na świecie firma zatrudnia 21 tys. pracowników, którzy obsługują ponad 10 mln klientów. Oferują nie tylko produkty, ale skupiają się na wspieraniu rolników, żeby mogli oni osiągać jak największą dochodowość w swojej pracy. Prelegent zwrócił szczególną uwagę na osiągnięcia w zakresie zapraw nasiennych (technologia Aqua max), a także zapowiedział wprowadzenie kolejnej marki nasion kukurydzy w Polsce – Brevant.
Aleksandra Andrzejewska