• rosafert agrosimex gleba
  • belem agrosimex marchew ziemniaki

yara ogólna nawożenie warzywa

Seminis predazzo kalafior

basf signum schoroby rabat BeneFito

Hazera baner

pnos odmiany warzywa

yara ogólna nawożenie warzywa

Seminis predazzo kalafior

basf signum schoroby rabat BeneFito

Hazera baner

pnos odmiany warzywa

Bayer Velum Prime - baner

rizocore zaprawianie bleba biocont
AktualnościIle warzyw spożywa polska rodzina?

Ile warzyw spożywa polska rodzina?

To niespełna 3 kg tygodniowo. Najwięcej zjadamy ziemniaków, pomidorów i marchwi. Daleko nam do średniej europejskiej, która wynosi ok. 250 kg rocznie na mieszkańca. Prowadzone przez branżę działania promocyjne mają na celu wzrost konsumpcji rodzimych warzyw.

 

W 2015 roku spożycie warzyw w Polsce wyniosło 105 kg na osobę, o 1 kg więcej niż w roku 2014 i o 3 kg więcej niż w 2013. Jednak w odniesieniu do danych za rok 2005 – spadło z ówczesnych 110 kg i 106 kg w roku 2010.
 
W ostatnich latach najbardziej wzrosło spożycie kalafiorów i brokułów, a także cebuli, ogórków oraz pomidorów. Wart podkreślenia jest również wzrost spożycia jarmużu. Warzywo to zyskuje na popularności nie tylko w Polsce, lecz także w innych krajach europejskich. Zmniejszyła się natomiast konsumpcja kapusty i ziemniaków.
 
Jak wynika z komunikatu Gfk, warzywa kupowaliśmy średnio 84 razy w ciągu roku, czyli raz na 4 dni, przy czym do koszyka trafiało przeciętnie 1,7 kg.
 
Nadal największym kanałem dystrybucji pozostają dyskonty. To w nich obecnie sprzedaje się 34% warzyw w Polsce, podczas gdy w małoformatowych sklepach (wielobranżowych oraz spożywczych) – 22%, supermarketach – 17 %, w hipermarketach – 13%, a na bazarach 12%, natomiast w sklepach warzywniczych tylko 7% – czytamy w komunikacie. Nadal ważną rolę odgrywają uliczni sprzedawcy.
 
W ciągu ostatnich kilkunastu lat istotnie wzrosła produkcja owoców i warzyw, poprawiła się ich jakość i techniczne wyposażenie gospodarstw. Producenci podjęli trud organizowania się. Rozwinęło się nowoczesne przetwórstwo. W efekcie Polska stała się liczącym się producentem i eksporterem świeżych i przetworzonych owoców i warzyw w Europie i na świecie. Jesteśmy największym w UE producentem kapusty białej (31,4%) i pieczarek (27,6%), drugim – marchwi (16%) i cebuli (10%), znaczącym producentem pomidorów. W 2016 r. produkcja warzyw wyniosła ponad 5,6 mln ton, pieczarek – 335 tys. ton. Produkcja przetworów warzywnych – 1,2 mln ton.
 
Te wyniki i osiągnięcia to efekt inicjatywy i przedsiębiorczości producentów i przetwórców, a także rezultat bardzo dobrego wykorzystania środków publicznych. Jednak ogrodnictwo to nie tylko sukcesy, to wiele problemów bieżących i przewidywanych w przyszłości. Utrzymanie pozycji w produkcji i przetwórstwie wymaga szeregu działań, w tym promocyjnych, aby osiągnąć końcowy sukces rynkowy.
 
Mocnymi stronami branży są: bogata oferta dobrej jakości krajowych warzyw oraz ich przetworów, wysoki poziom wiedzy fachowej producentów w zakresie prowadzenia produkcji oraz powszechny dostęp do najnowszych technologii produkcji. W Polsce plusem jest także relatywnie duża liczba detalicznych sieci handlowych (większa niż w krajach UE-15 możliwość wyboru odbiorcy).
 
Do słabych stron sektora należy zaliczyć m.in. duże rozdrobnienie produkcji i podaży, brak rozpoznawalnych marek polskich warzyw, niska świadomość konsumentów na temat konieczności spożywania co najmniej 5 porcji dziennie warzyw, owoców i soków.
 
Jak poprawić konkurencyjność tego sektora? Jakie są najważniejsze cele branży owocowo-warzywnej? Po pierwsze, zwiększenie eksportu. Polityka promocyjna powinna prowadzić do wzrostu eksportu świeżych i przetworzonych owoców i warzyw, utrzymania obecności na rynkach zagranicznych i wzmocnienia na nich pozycji, a także otwierania nowych rynków. Po drugie, bazując na patriotyzmie konsumenckim, należy zahamować spadek i doprowadzić do wzrostu krajowego spożycia owoców i warzyw, a także poprawy świadomości konsumentów nt. jakości i walorów polskich produktów rolno-spożywczych. Cele strategii promocji MRiRW zakładają, że dążeniem polityki promocji jest budowa marki polskich produktów żywnościowych jako produktów wysokiej jakości, innowacyjnych i ekologicznych.
 
W opracowanej strategii Komisji Zarządzającej Funduszu Promocji Owoców i Warzyw na 2018 rok jednym z celów jest wykreowanie mody na warzywa, owoce i ich przetwory. Współgra to z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia, który w 2016 roku opublikował nową wersję piramidy żywienia. Nadano w niej owocom i warzywom najwyższą rangę w codziennym jadłospisie. Produkty te powinny stanowić przynajmniej połowę naszej diety w odpowiedniej proporcji: ¾ warzywa i ¼ owoce. To dodatkowy element, który można wykorzystać w przekazie skierowanym do konsumentów.
 
 
 
za: arr.pl


ZOSTAW KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Proszę podać swoje imię tutaj
Proszę wpisać swój komentarz!

Polityka Prywatności

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Najpopularniejsze artykuły

Polecamy

INNE ARTYKUŁY AUTORA

ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

warzywa siarkopol nawożenie nasiona
tunele przymrozki folia

NEWSLETTER

Warzywniczy newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu WARZYWA.pl